Omarm de EV-transitie, rem ze niet af

Beste Conner Rousseau , Melissa Depraetere , Caroline Gennez , Matthias Diependaele , Bart De Wever, Ben Weyts, Zuhal Demir en Sammy Mahdi 

Eerst en vooral wil ik jullie feliciteren met de aanpak en de horden die jullie stapsgewijs ondernemen om een Vlaamse regering te vormen. Het is duidelijk dat alle stenen worden omgedraaid om tot een evenwichtig akkoord te komen.

Er is echter een steen die meer aanvoelt als een kiezel in de schoen en dat is toch wel een passage in de gelekte nota van gisteren: belasting op elektrische voertuigen.

Energietransitie is nodig

Kijk, ik begrijp dat jullie manieren zoeken om bepaalde gaten in de begroting dicht te rijden en dat er wordt gezocht naar nieuwe inkomsten, begrijp me niet verkeerd. Echter zitten we momenteel wel in een zeer bijzondere periode die om een unieke en gedurfde aanpak vraagt. De energietransitie is volop bezig en de maandelijkse records van het afgelopen jaar liegen er niet om, de transitie is ook broodnodig, want het klimaat raakt versneld ontwricht. Europa wil in dat opzicht een rolmodel zijn in de wereld, door in te zetten op schone energie, duurzaamheid en de transitie naar elektrische mobiliteit. Initiatieven om de uitstoot in ons continent te verlagen en andere werelddelen te inspireren om hetzelfde te doen.

En wij staan in pole position

Wat blijkt vandaag? België is momenteel koploper in Europa! Ja, onze ‘scheet groot’ is erin geslaagd om het hoogste aandeel elektrische wagens in te schrijven op korte tijd. Dat is mede dankzij de politieke incentives die de transitie hebben versneld. Maar we zijn er uiteraard nog niet, een transitie vergt tijd en de tijd voor de particuliere markt is nog maar net gestart. Ja, elektrische wagens zijn momenteel duur, maar vergeet niet dat we nu reeds heel wat afgeschreven elektrische wagens op de tweedehandsmarkt zien en dat aandeel zal alleen maar toenemen. Gaan we dat dan nu afremmen door niet-uitstotende wagens even hard te gaan belasten als uitstotende wagens? Want dan gaan we toch een klimaat (pun intended) creëren waar er totaal geen extra financiële motivatie is om de overstap te wagen? Op die manier gaan we op de particuliere markt de transitie afremmen.

Total cost of ownership uit Vlaamse koker

Nochtans heeft de Vlaamse overheid de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in begeleiding van de burger. Het mooiste voorbeeld is jullie website waarop de Vlaming de Total cost of ownership van een EV kan berekenen, kortweg: wat kost een EV me gedurende het gebruik op 10 jaar in verhouding tot een klassieke brandstofwagen? Wanneer je die TCO-tool gebruikt (wat veel verkopers graag doen), zie je dat er veel kan worden bespaard via de BIV en verkeersbelasting. Doe dat weg en jullie resultaten geven plots een heel ander cijfer, wat demotiverend zou kunnen werken.

 TCO EV


Ik begrijp absoluut dat jullie er iets aan willen doen indien accijnzen op brandstof minder opbrengen omdat we elektrisch rijden, maar in een transitie moet je ook geduld hebben. We zijn er momenteel nog niet en jullie maatregel is dan naar mijn mening ook te vroeg, te snel. Tegen een volgende ambtstermijn gaat het landschap er helemaal anders uitzien en dan gaat het sneller omarmd worden omdat we tegen dan goedkopere wagens gaan hebben en de EV dan echt als een volwaardig alternatief zal worden beschouwd. De rest is dan hopelijk geschiedenis.

Gesprekspartner

Ik hoop dan ook van harte dat jullie ook de sector horen alvorens die knopen door te hakken, want elektrisch rijden heeft maatschappelijke voordelen die niet mogen worden afgestraft. Niet alleen heb je minder uitstoot en dus minder vervuiling, maar de komende jaren gaan er ook heel wat bidirectionele wagens op de markt komen. Die wagens kunnen energie delen met het net en dus het net ontlasten tijdens piekvraag. Dat kan een enorm potentieel inhouden, nl. het feit dat Vlaanderen dan geen miljarden moet uitgeven aan netoplossingen om congestie te voorkomen. Beeld je maar eens in welk potentieel honderdduizenden netgekoppelde wagens zouden kunnen hebben. Dat is één grote batterij waar het net op kan terugvallen.

 

bron MDPI

Ja, dat vraagt een heel andere mindset, maar het is wel de toekomst. Net omwille van die maatschappelijke bijdrage, lijkt het me fout om elektrische wagens gelijk te trekken met brandstofwagens, want de milieuvoordelen zijn nog groter én je kan de burger een lagere energiefactuur bezorgen (maak dan meteen ook werk van de wanverhouding tussen gas en elektriciteit).

Over de schaduw voor de volgende generaties

Het vergt moed om bepaalde beslissingen te nemen, maar soms is dat nodig en moet je over je eigen schaduw durven stappen om het algemeen maatschappelijke belang te dienen en dat zeg ik dan toch vooral voor de generaties na de onze. Als jullie absoluut willen belasten, hoop ik althans wel dat jullie een onderscheid maken tussen elektrisch en fossiel en dat jullie als overheid duidelijk maken dat fossiel financieel nadeliger is. Ook met het oog op de tweedehandsmarkt. Mis de afspraak met de geschiedenis niet, maak werk van de transitie, maar geef die transitie ook wat meer tijd. We zijn nog maar net bezig, we zijn nog maar net in pole position, geniet dan ook nog even van het momentum of houd dat momentum aan. De markt evolueert snel, maar laat ze zich dan ook op haar tempo ontplooien.

Hoe dan ook zijn we vanuit onze sector meer dan bereid om jullie met raad en daad bij te staan, we hebben een sectorfederatie, EV Belgium vzw , die als partner in een werkgroep kan worden aangesproken. Langs mijn kant wil ik jullie gerust een en ander komen toelichten over bidirectionele laadtechnologie en hoe die technologie onze visie op verbruik, productie en opslag helemaal gaat hertekenen mét ook een verlaging van de energiefactuur én verlaging van netcongestie op termijn.

Voorts wens ik jullie nog veel succes met de verdere gesprekken, maar vergeet ons dus niet als gesprekspartner.

Tim


Nieuwe Kia EV3 - rijmt op V2G