Bidirectioneel.

#hoezitdanu

Watt's next is al sinds 2020 bezig met het effenen van het pad voor bidirectioneel laden in BE. Er zijn al bergen werk verzet en we hebben sinds 2022 ook de eerste pioniers met hun Nissan Leaf thuis laten ontladen. De volgende horde wordt in 2025 genomen, want Synergrid heeft formeel aangekondigd dat de netbeheerders tegen mei 2025 decentrale omvormers gaan toelaten, waartoe ook wagens met ingebouwde omvormer horen. Onder vind je een overzicht van wagens met ingebouwde DC-AC-omvormer en dus in staat zijn om via een slim laadpunt en sturing (:-) ) stroom aan de woning terug te leveren. We geven ook wat drempels mee waar je rekening mee moet houden.



 

geen thuisbatterij

Het is ontzettend belangrijk dat je beseft dat een auto geen thuisbatterij is en niet altijd meteen kan inspelen op stroomvragen zoals een thuisbatterij. De batterij van een EV dient op te warmen alvorens optimaal terug te leveren. De wagen zal dus niet opstarten om een lamp te voeden, dan wel de iets grotere kleppers met meer stroomvraag in de woning. Maar stuur je verwachtingen bij, want de batterij van een wagen werkt gewoon anders. 

richtlijn autofabrikant

Het is niet omdat je batterij een capaciteit van 78 kWh heeft, dat de fabrikant je die volledig laat benutten. Fabrikanten voorzien veiligheidsmarges om te vermijden dat de batterij versneld zou degraderen. Zo kan het dat je bij het ene merk maar tussen de 30% en 60% kan ontladen, maar niet boven en onder die grens; bij het andere gaat het tot 80% of zit er een limiet op het totaal gedurende de levensduur van de wagen.

integratie een ding

Het spreekt voor zich dat voorgaande de laadpaalfabrikanten kopzorgen bezorgt, want elk merk zal zo zijn eigen richtlijnen of beperkingen hebben. Het is aan de laadpaal- en autoindustrie om daar wat meer consensus over te vinden. Sommige merken lanceren dan hun eigen laadpunt (Renault), maar anderen stellen dan weer alles open zodat er volop kan worden getest. Eerow en Watt's next gaan eerst op die laatste groep werken. 

Kia EV3

Mogelijk vanaf EV Tech pack.

Kia EV9

Standaard.

Polestar 3

Standaard. 

Polestar 4

Standaard.

Volvo EX90

Standaard.

an aerial view of a road surrounded by trees
Andere merken

We bevragen de markt ter bevestiging van wat we kunnen verwachten.

Renault 5


Opgelet: enkel mogelijk met het laadpunt van Renault, Mobilize, en bij het afsluiten van een energiecontract bij The Mobility House. Dat laatste wordt in eerste instantie in een beperkt aantal landen uitgerold in 2025. België staat er nog niet bij. Afwachten dus.