geen thuisbatterij
Het is ontzettend belangrijk dat je beseft dat een auto geen thuisbatterij is en niet altijd meteen kan inspelen op stroomvragen zoals een thuisbatterij. De batterij van een EV dient op te warmen alvorens optimaal terug te leveren. De wagen zal dus niet opstarten om een lamp te voeden, dan wel de iets grotere kleppers met meer stroomvraag in de woning. Maar stuur je verwachtingen bij, want de batterij van een wagen werkt gewoon anders.
richtlijn autofabrikant
Het is niet omdat je batterij een capaciteit van 78 kWh heeft, dat de fabrikant je die volledig laat benutten. Fabrikanten voorzien veiligheidsmarges om te vermijden dat de batterij versneld zou degraderen. Zo kan het dat je bij het ene merk maar tussen de 30% en 60% kan ontladen, maar niet boven en onder die grens; bij het andere gaat het tot 80% of zit er een limiet op het totaal gedurende de levensduur van de wagen.
integratie een ding
Het spreekt voor zich dat voorgaande de laadpaalfabrikanten kopzorgen bezorgt, want elk merk zal zo zijn eigen richtlijnen of beperkingen hebben. Het is aan de laadpaal- en autoindustrie om daar wat meer consensus over te vinden. Sommige merken lanceren dan hun eigen laadpunt (Renault), maar anderen stellen dan weer alles open zodat er volop kan worden getest. Eerow en Watt's next gaan eerst op die laatste groep werken.
Kia EV3
Mogelijk vanaf EV Tech pack.
Kia EV9
Standaard.
Polestar 3
Standaard.
Polestar 4
Standaard.
Volvo EX90
Standaard.
Andere merken
We bevragen de markt ter bevestiging van wat we kunnen verwachten.
Renault 5
Opgelet: enkel mogelijk met het laadpunt van Renault, Mobilize, en bij het afsluiten van een energiecontract bij The Mobility House. Dat laatste wordt in eerste instantie in een beperkt aantal landen uitgerold in 2025. België staat er nog niet bij. Afwachten dus.