De link tussen EV en smartphone, olijk of belangrijk?

Je zou het niet verwachten, maar er zit toekomst in de link tussen een elektrische wagen en de smartphone, maar misschien niet op basis van wat je vandaag weet of gebruikt. Als er iets is wat het autosalon in Peking ons heeft geleerd, dan is dat toch dat men daar een visie heeft waar de twee veel nauwer samenwerken.

Good old West

Wanneer we naar Europa en bij uitbreiding Amerika kijken, dan is de smartphone een aanvulling, een middel om de laadstatus van je wagen te checken of om je laadpunt in te stellen. In sommige situaties monitort de smartphone via een app het energieverbruik, maar dat is het dan ook. De apps draaien op diverse platforms en zijn dus breed inzetbaar. Maar wat doe je als je de wagen mee integreert in een ecosysteem, waarbij niet enkel een app, maar het toestel een integraal onderdeel vormt van de elektrische wagen en het platform waaraan beide gekoppeld zijn?

Xiaomi & co


Enter Xiaomi. Op het autosalon van Peking was er dan ook een verrassende nieuwkomer, de SU7, de eerste elektrische wagen van het consumentenelektronicamerk Xiaomi. Je kent het vast wel van slimme stofzuigers, steps en smartphones. Dat ze nu zelf ook een elektrische wagen op de markt brengen, is voor hen een logische volgende stap. Veel klanten van hen hebben immers reeds producten van het merk in huis en hebben zich al een beetje gehecht aan het merk. Een elektrische wagen die naadloos aansluit bij dat ecosysteem is voor hen dan ook de evidentie zelve. En de argumenten zijn legio: een Xiaomi-smartphone zal functies in de wagen kunnen vrijgeven die andere smartphones niet zullen kunnen; of wat had je gedacht. Dat is immers net waar ecosystemen om draaien, de integratie en de meerwaarde daarvan. Het is te vergelijken met Apple. Eens je in dat ecosysteem zit, is het niet evident om daar zomaar uit te stappen, zelfde verhaal. Kies je voor een ander merk smartphone, dan zal je wagen nog steeds perfect functioneren, maar zal je bepaalde functies gewoonweg niet hebben, simpel. Ik laat dan nog in het midden of daar bepaalde abonnementen aan gekoppeld zijn. 

Is Xiaomi alleen? Neen! Kijk naar de recente lancering van de eerste smartphone van Polestar (die wellicht in eerste instantie enkel in China te verkrijgen zal zijn). Waarom zou Polestar in godsnaam een smartphone uitbrengen? Net omdat men die naadloze integratie, gecombineerd met de identiteit van Polestar wil versmelten tot een nieuwe ervaring. 

Olijk of belangrijk?

Nu kan je misschien wel denken dat er totaal geen meerwaarde te vinden is in die samenwerking en dat men in China kan overdrijven met zo'n aanpak. Ik weet het zo niet. Er is daar wel degelijk een markt voor en als we de smartphone kunnen beschouwen als een hub die de energie in een ecosysteem kan aansturen, dan valt er zeker iets over te vertellen. En ja, dan kom ik weer bij bidirectioneel uit. Het zou me daarom echt niet verbazen indien zulke merken op termijn ook (bidirectionele) laadpunten op de markt brengen die op basis van de energievraag van andere geconnecteerde elektrische apparaten van het merk energie vanuit de wagen naar de wasmachine sturen bijvoorbeeld. 

bron: Polestar

In Europa kunnen de gevestigde merken daar misschien wat smalend over doen, maar ik zou hen toch aanraden om te kijken hoe we meer naar een softwaregestuurde wagen gaan. De bril van de klassieke aanpak mag daarbij gerust worden vervangen of er zullen dit decennium nog merken sneuvelen, het gaat immers ontzettend snel. We moeten daarbij vooral niet uit het oog verliezen dat we echt niet moeten denken dat de consument daar niet van wakker ligt of niet nodig heeft. Voor het moment dat Apple toonde wat een smartphone kon, waren we er immers ook van overtuigd dat we die niet meteen nodig hadden. De markt is sindsdien zeer hard door mekaar geschud (kijk naar Nokia en Blackberry).  

Of er ooit een BMW-smartphone of Samsung-EV zal komen laat ik in het midden (alhoewel Samsung en Hyundai nauwer zijn gaan samenwerken, dus wie weet!). Wat ik wel weet is dat we momenteel enorm veel ontwikkelingen op de markt zien verschijnen en net die markt twee snelheden kent: de onstopbare Chinese met een sterke vraag naar interconnectiviteit en de Europese/Amerikaanse met soms wat gedateerde visies die de markt afremmen. Net nu start er een handelsoorlog tussen China en de VS/Europa, met in de VS sterk verhoogde importtarieven, ook op batterijen. We zullen zien of onze markten zonder Chinese technologie even snel op bepaalde karren kunnen springen. Misschien in Amerika, maar in Europa met een vasthouden aan een status quo door de traditionele fabrikanten, valt dat nog te bekijken.

Spannende tijden, hoe dan ook.

Tim

in EV
Volvo EX30, compact met impact