Kia EV9, vlaggenschip met ballen

EV9.

Kia. Elektrisch.

Toegegeven, ik ben geen vlogger en na verwoede pogingen en dito takes heb ik het filmen opgegeven. Problemen met audio, focus, ...Dat gezegd zijnde giet ik mijn ervaring met de Kia EV9 van Kia Vermant in een old school, die hard, klassieke blog. Nah. Verlekker je al maar aan een beeldverslag, ondersteund met input van een EV-rijder. (er is wel iets verder een video beschikbaar over interieur en exterieur)

Wanneer je wordt gevraagd om een elektrische wagen aan de tand te voelen, dan kan je daar moeilijk 'neen' op zeggen. Voor een tech nerd is dat een no-brainer, zeker in een periode waarin er zoveel op de markt komt en technologie snel evolueert. D'oh, tuurlijk wil ik 'm testen!

Nu, een elektrische wagen testen, is één ding en daar zal je ongetwijfeld professionele reviews in diverse automagazines over terugvinden. Ik wou de wagen echter testen als EV-rijder, waarbij ik ook aandacht besteed aan verbruik, bereik, geluidsisolatie en algemene beleving. Bovendien wou ik de wagen ook fotografisch vastleggen. Ik ben en zal altijd ook fotograaf (zie Instagram) blijven en zal dan ook altijd trachten om de ziel van de wagen vast te leggen in een mooi kader. Omwille van het barslechte weer, ben ik mijn gemeente gebleven ;-)

Eerste indruk

Laat er geen twijfel over bestaan, de Kia EV 9 is een beest. Dit is een wagen die opvalt door de stoere positionering van de (dagrij)lichten, de hoge neus en hogere ophanging. Als zevenzitter is de wagen geen eitje en dat kan moeilijk anders wanneer je weet dat deze wagen als lanceerversie een batterij van 99 kWh vervoert en zo uitkomt op een 2,5 ton. Volgens WLTP een 560 km waard. Meer daarover later.

De hele carrosserie laat de onderdelen naadloos in mekaar overvloeien en zorgt voor kleuraccenten aan portier en spatbord. Het interieur is gewoonweg een streling voor het oog, strak en functioneel. 

Interieur

Mijn versie was ingesteld op blauwe ledstrips die doorheen de wagen het interieur een futuristische look gaven. Ik kan me voorstellen dat je daar ook via het dashboard mee kan spelen, maar dat heb ik niet getest.

In deze wagen zit je ruim en heb je als chauffeur en passagier allerhande mogelijkheden om het zitgemak te verbeteren. In de GT-versie waarmee ik reed waren er ook zetelkoeling en een massageknop aanwezig. 't Is maar dat je het weet. Het dashboard is een doorlopend scherm dat achter de stuurkolom begint en in het midden eindigt. De chauffeur kan de velden achter het stuur naar believen aanpassen. Ook de media en informatie die centraal worden getoond, kan je aanpassen.

Voor een Tesla-rijder is het best fijn dat er extra bedieningsknoppen op het stuur aanwezig zijn. Ook de bediening van AC kan met fysieke knoppen. 

De bediening van het scherm kan met touch en de knoppen met haptische feedback onder het scherm. 

Grappige feature die toch wat wennen vraagt: de achteruitkijkspiegel heeft twee modi: standaard spiegel of camera. Ik heb een tijdje gereden met het camerabeeld en na enige gewenning was het wel OK om ermee te rijden. Je dieptezicht is gewoon anders.



Rijstijl en verbruik

Van een beest verwacht je dat het solide rijdt en dat doet ie ook. De wagen heeft naar mijn gevoel een stevige wegligging en rijdt boterzacht. Ook is de geluidsisolatie echt wel geslaagd. 

Starten doe je door een knop op een hendel achter het stuur in te drukken. Omdat die hendel zich achter de schoepen voor remkrachtrecuperatie bevindt, vind ik 'm wat ongelukkig gepositioneerd. Na regelmatig gebruik zul je 'm anderzijds blindelings vinden, zo gaat dat. 

Op het stuur vind je een 'drive mode'-knop, waarmee je in no-time van eco naar sport gaat. Leuk detail: bij de sportmodus wordt je stoel opgeblazen en word je bij wijze van spreken in een vorm gedrukt. Allemaal om het sportieve karakter en het eerst kunnen vertrekken aan de lichten te benadrukken. 

Toen ik de wagen ontving, zat ie op een gemiddeld verbruik van 28 kWh in koude omstandigheden. De vorige chauffeur zou er dus een 350 km kunnen uitgehaald hebben. Uiteraard doen testrijders met zulke wagens dingen die we anders niet meteen zouden doen, je wil er immers alles uitpersen. Mijn rijgemiddelde waarbij ik wisselde tussen 'normal' en 'eco' kwam uit op 23 kWh of een 430 km. Als ik er een week mee had rondgereden, had ik wellicht nog lager kunnen gaan in verbruik. Op zich is dat echt niet slecht, rekening houdende met het seizoen, de luchtweerstand (koetswerk) en het gewicht van de wagen. Hoe dan ook volstond de ecostand voor mij. Ik hoef niet als eerste weg te trekken, ik hoef niet snel te accelereren of 140 km/uur op de autosnelweg te rijden. Geef mij maar chill. 

Bidirectioneel

Hehe, we zien eindelijk wat meer échte bidirectionele wagens op de markt komen. Echte? Bidirectioneel wordt te vaak en fout in de mond genomen wanneer de wagen bijvoorbeeld enkel kan terugleveren aan een lokale last. Men denkt dan al gauw dat de wagen kan terugleveren aan de woning. Bij de Kia EV9 heb je gelukkig beide opties. In de koffer heb je een gewoon schuko-stopcontact dat 230V levert aan een lokale last die je daar inplugt. Denk aan een stofzuiger, een elektrische BBQ, je caravan. 

Maar de wagen kan ook aan de woning terugleveren en dan wordt het pas interessant. Met zo'n grote batterij heb je een mooie capaciteit om zonne-energie op te slaan en op verschillende piekmomenten of dagen terug te leveren. In Nederland zijn Jedlix en Road een project opgestart om samen met Kia de bidirectionele ervaring vlekkeloos te laten verlopen. In België is het wachten op het eerste bidirectionele laadpunt op CCS. Volgens de laatste info zou dat zelfs al in Q1 2024 worden gelanceerd (van zodra Fluvius en Synergrid finaal groen licht hebben gegeven).

En dus ...

Ik heb me beperkt tot enkele zaken die me opvielen en graag met je wilde delen. Heel wat zaken staan er niet in en vind je ongetwijfeld terug in andere reviews online. 

De EV 9 is misschien wel een beest, maar dan toch een stier die ongetwijfeld voor nieuwsgierige blikken zorgt. In het zevenzittersegment is er momenteel niet veel concurrentie in de EV-wereld en daar heeft Kia slim op ingespeeld. Met zijn uitmuntende afwerking, boterzacht en fluisterstil rijgenot is de wagen hoe dan ook een waardige optie om te verkennen voor bijvoorbeeld grote gezinnen. In de winter haal je er volgens mij een comfortabele 400 km mee, wat echt meer dan genoeg is voor een rit naar een snellader op reis. Knopje omdraaien, weet je wel.

Ik heb de testversie opgehaald bij Kia Vermant in Mechelen. Ga er zeker eens langs en laat gerust mijn naam vallen. Wie weet kan je nog iets moois verkrijgen ;-).

Tim

Fotogalerij (c) Tim Briers


in EV
Thor, altijd onderweg
Het verhaal achter de dagrijlichten, donders interessant