Volvo EX30, compact met impact

Volvo Vermant was zo vriendelijk om me een weekendje de EX30 uit te lenen, de nieuwste telg van het Volvo-gamma die we het best kunnen plaatsen in het segment van de compacte SUV's. De versie die ik meekreeg is de Plus-versie, met de signature-kleur 'moss yellow'. 


Vermits mijn dochter naar een cos-play-event aan de Heizel ging, was het meteen een goede gelegenheid om het verbruik te testen en enkele kiekjes te nemen aan het Atomium. Op zaterdagvoormiddag had ik het geluk dat het rustig was én dat de zon van de partij was, wat altijd net iets kleurrijkere beelden oplevert. 

Ik was - zoals bij de Kia EV 9- begonnen aan het opnemen van enkele filmpjes, maar ik moet nu echt wel toegeven dat ik niet de typische vlogger ben die je op YouTube vindt en ik het dus beter bij fotografie en schrijven houd. Ik heb hier en daar wat stills genomen uit de videobeelden die een en ander illustreren.

Exterieur

Dat de EX30 opvalt (zeker met mosgele kleur), is een feit. Toen ik op de Brusselse ring in de file stond, zag ik heel wat nieuwsgierige blikken. Niet alleen omdat het een nieuw model is, maar ook omdat de wagen er gewoonweg anders uitziet en dat is positief bedoeld. Geen grille, een motorkap die naadloos overgaat in de bumper met mooi geïntegreerde ledlichten. Ik houd wel van die minimalistische, strakke aanpak. Dat is subjectief natuurlijk, maar wel een duidelijk statement, een afscheid van het oude en verwelkoming van het nieuwe. Volvo neemt met de EX30 afscheid van fossiel en dat is de duidelijke boodschap die het merk met dit model uitdraagt. De voor- en achterlichten vind ik heerlijk in het oog springen en maken dat de compactheid van deze SUV toch een grotere indruk geven. Stoer is wellicht ook een mooie beschrijving.


Interieur

De minimalistische aanpak buiten, wordt binnenin doorgetrokken. Geen afleidende cockpit met overdreven kleuren, toetsen en gimmicks, neen, wel de klassieke hendels en knoppen op het stuur, maar geen scherm erachter. De enige module die je achter het stuur vindt, is een sensor (noem het camera) die waakt over je ... wel, waakzaamheid. Ben je teveel afgeleid, word je moe en stelt de camera bepaalde tekenen in die richting vast, dan zorgt de wagen er wel voor dat je volle aandacht terug naar de weg gaat. 


In het midden heb je dan het hart van de wagen, een touchscreen dat je naar alle instellingen en bestemmingen leidt. Het fijne is dat alles infografisch wordt weergegeven en uitgelegd, wat een klassieke handleiding overbodig maakt. De Google-integratie en de mogelijkheid om apps van derden te installeren, maken het meteen ook veelzijdig. 


Maak een profiel aan en kies de juiste interieursfeer die dan subtiel door led wordt weergegeven. De Scandinavische sfeer wordt op die manier echt wel vertaald naar een beleving die verder gaat dan het rijden. Volvo wil duidelijk maken dat rijden ook een plezier mag zijn, een beleving om te delen.

Over die Scandinavische toets gesproken, dat zie je ook aan de deuren, die een patroon van naaldwouden in de sneeuw aan de deurhendel ingewerkt hebben. Vind je terug in heel de wagen.

De middenconsole heeft twee bedieningsknoppen om de ruiten en deuren te bedienen. Door de console achteraan open te maken, hebben de passagiers ook extra ruimte om spullen in kwijt te geraken. Zij kunnen er ook de ruiten bedienen, als gebruikmaken van twee usb-c-poorten. Vooraan vind je er ook twee, netjes opgeborgen onderaan de middenconsole. 


De zetels bestaan uit een doorlopend ergonomisch ontwerp, dat naar mijn gevoel echt goed zit. Vooraan heb je ook zetelverwarming (stuurverwarming ook trouwens). Achteraan had ik net voldoende beenruimte (ik meet 179 cm), alhoewel ik verwacht dat grotere mensen er misschien wat krapper gaan zitten. Met kinderen en tieners is er hoe dan ook geen probleem. 


Een grote reiskoffer past zeker in de kofferruimte en als je de bodemplaat verwijdert, heb je nog extra ruimte ter beschikking. De kofferruimte in de frunk is niet zo groot, maar je kan er hoe dan ook wel iets in kwijt.



Duurzaamheid

Volvo heeft zeer specifieke commitments naar duurzaamheid en milieu toe gemaakt. Het merk wil volop inzetten op meer recyclage van materialen en het verlagen van de CO2-uitstoot bij het productieproces. Deze wagen bijvoorbeeld gebruikt al 17% gerecycleerde kunststof en heeft flink bespaard op onnodige kabelbanen. Een concreet voorbeeld: de deuren. In de deuren zitten geen speakers en geen bediening van de ruiten of spiegels. Daardoor hoef je in de deur dus geen extra kabelbanen te verwerken. Audio vind je terug in een soundbar vooraan, die een even vol geluid weet te geven als geïntegreerde speakers in de deuren. En waarom niet eigenlijk. 


Wanneer je nog dieper gaat graven, blijkt deze wagen bij het produceren tot 75% minder CO2-uitstoot dan zijn fossiele evenknieën te genereren en 25% minder dan EV's zoals C40 (bij het beschouwen van de levenscyclus). Een kwart van het aluminium en 17% van het staal is gerecycleerd. De wagen zelf kan voor 95% worden gerecycleerd. Zie ook deze link voor meer info.

Veiligheid

Dat de ontwikkeling van elektrische wagens niet stilstaat, is ook duidelijk aan dit model te merken. De wagen stuurt meteen bij van zodra je even afwijkt van de rijbaan en kijkt duidelijk om zich heen tijdens het rijden. Andere voertuigen worden tijdens het rijden op de middenconsole weergegeven en je wagen zal steeds duidelijk aangeven wanneer het veilig is om van rijstrook te veranderen.


In de deuren zit een sensor die van zich laat horen van zodra er een fietser of andere weggebruiker je deur nadert wanneer je die opent. Of je nu de 'Dutch reach' toepast of niet, je wagen zal hoe dan ook rekening houden met wat er zich in de buurt afspeelt. 

Rijervaring

Ik heb ondertussen al wel met wat elektrische wagens gereden en deze wagen past zeker in het rijtje van aangenaam rijden. De wagen rijdt vlot met meer dan voldoende vermogen voor de sportievere chauffeur (zelf rijd ik liever chill). Zoals bij veel elektrische wagens ligt het zwaartepunt ideaal waardoor de wegligging solide is. De korte draaicirkel maakt er een vinnige SUV van. Af en toe vond ik de vering wat stugger, maar dat vraagt enkel om gewenning. Geluidsisolatie is top, zeker op de autosnelweg, wat voor mij toch een belangrijke is.

Na enkele ritten tussen Mechelen en Brussel, via autosnelweg, zones 70, 50 en 30, lag mijn gemiddelde verbruik op een 18,8 kWh/100 km. Dat was trouwens met de verwarming op 21°C en wel wat tegenwind. Met die waarden kwam ik met de grotere batterij uit op een 480 à 490 km actieradius. Als ik er langer mee had kunnen rijden, kon ik dat wellicht nog wat scherper maken. 


Laden

Omdat we in België soms wat problemen ondervinden met wagens die een neuter nodig hebben bij het laden (denk aan regio's met 3 x 230V), ben ik de wagen ook even gaan testen bij vrienden die geen neuteraansluiting hebben. De wagen begon zonder problemen te laden. In het geval van 3 x 230V, is het laden dan wel beperkt tot 1 fase (zoals we bij de meeste EV's in dat geval zien).

Conclusie

Volvo maakt met deze wagen een statement, volledig ontworpen als elektrische wagen, met een design en interieur dat in één adem toekomst en visie weerspiegelt en afwijkt van de klassieke - fossiele - carrosserieën. Dat kan tellen. De Volvo EX30 is voor mij dan ook meer dan een wagen, het is een vorm van expressie, van een blik op de toekomst die we vandaag reeds kunnen beleven. Voeg daar dan nog de duurzame toetsen en de inspanningen om deze wagen groener te produceren aan toe en je weet dat je meer in huis haalt dan enkel een nieuwe Volvo of een nieuwe wagen die toevallig ook elektrisch rijdt. De EX30 is zoveel meer, dat voel je wanneer je ermee rijdt en dat merk je ook aan de nieuwsgierige blikken op straat. Deze compacte SUV met duurzame impact heeft dus heel wat in huis om toekomstige chauffeurs te bekoren en te overtuigen om over te stappen naar elektrisch.

Geloof je me niet? Ga hem dan gewoon zelf uittesten. 

Zoals steeds koppel ik daar een fotoreportage aan. Fotografie blijft een grote passie van me, die ik met plezier in de EV-wereld inzet. Interesse in een van mijn beelden? Geef me dan een seintje.


 

in EV
Unboxing Tesla Wall Connector Loadbalancing kit