2022 is next!

Hoe heerlijk en hoe moeilijk is het om een typische terugblik op het jaar te schrijven. Hoofdbrekerij en slapeloze nachten daargelaten, gaan we dit jaar niet terugkijken, maar wel vooruit. Nah, kwestie van lekker tegendraads te doen. We gaan het hebben over de sterke groei van e-mobiliteit, de politieke dieselmotor (ambitie of fnuiken?), de woning als energiecentrale, met een belangrijke rol die weggelegd is voor de wagen. Ja, bidirectioneel, zou het nu eindelijk?


Blik op sterke groei lage-emissievoertuigen


Je hebt wellicht onze meest recente post gezien over de groei van lage-emissievoertuigen in Europa. Op twee jaar tijd een groei van 22% bestendigen is niet meteen iets dat je zomaar kan negeren. Dat cijfer is enorm bemoedigend, maar - kritisch als we zijn - we moeten er wel een kanttekening bij maken, een LEV is niet noodzakelijk een BEV (volledig elektrisch), het kan ook om een PHEV (plug-inhybride) gaan. Een PHEV zal, eens de batterij leeg is, plots meer vervuilen dan een gemiddelde benzinewagen. En dat knaagt natuurlijk. We verwachten dan ook dat de fiscale voordelen voor dat type wagen in Europa versneld zal afgebouwd worden, ten voordele van BEV. Los daarvan is de sterke stijging van batterij-elektrische voertuigen in Europa een stevige opkikker en een teken dat de trein nu echt wel vertrokken is. Kijk naar de sterke daling bij diesel en de daling bij benzine en je weet dat die cijfers vanaf nu neerwaarts zullen blijven gaan. De autoindustrie voelt dat uiteraard ook en anticipeert daar nu reeds op. Er worden enorm veel investeringen gedaan in nieuwe platformen om de EV's van morgen te kunnen bouwen. Als zelfs Toyota overstag gaat, dan is het menens.


Energievraagstukken op z'n Belgisch opgelost


Toen in 2003 werd beslist om in 2025 voor een kernuitstap te kiezen, leek dat voor de politiek nog een eeuwigheid ver. De hete aardappel werd steeds weer doorgegeven aan de volgende regeringen, passages over verlengingen werden net voor de finale regeerakkoorden netjes geschrapt uit de atomaschriftjes. En nu is het zover, we stappen eruit en we gaan het achtergelaten gat opvullen met gas. Als bedrijf dat met energieoplossingen bezig is in de schaduw van de Europese Green Deal, is dat moeilijk uit te leggen, laat staan te vatten. De wereld ziet er helemaal anders uit dan in 2003, we staan voor enkele boeiende uitdagingen waar elektriciteit net een cruciaal element is en dat bij voorkeur groen. We willen van gas afstappen voor verwarming, maar we gaan wel de energie voor elektrische warmtepompen opwekken met gas. Leg dat maar eens uit aan Jan Modaal. En dat in een klimaat van politieke spanningen met Rusland. Wat als men daar de kraan dichtdraait? 

Only in Belgium denken we dan. We zien wel wat het geeft, maar we zijn ervan overtuigd dat dit dossier hoe dan ook nog een staartje zal krijgen.


Zelf oplossen met de wagen als energiebuffer


Jullie weten dat we al een jaar aan het vechten, onderhandelen en pushen zijn om de homologatie van bidirectionele laadpunten gehomologeerd te krijgen. Jullie willen echt niet weten hoe vaak wij Synergrid en Fluvius hebben gecontacteerd over die dossiers. Ook de kabinetten van de bevoegde ministers huiveren ondertussen bij het zien van Watt's Next. En daar zijn we blij om, want we hebben effectief iets kunnen doen bewegen, zij het wel via een omweg, nl. de pers. Van zodra je in de krant verschijnt en de journalist de betrokken instanties contacteert voor een reactie, standpunt of stand van zaken, is men verplicht om te reageren. Dat of men schuift wat ongemakkelijk op de stoel. Die ongemakkelijke houding heeft er wel voor gezorgd dat Synergrid met de fabrikanten heeft samengezeten en dat Fluvius ons duidelijke richtlijnen heeft bezorgd die wij uiteraard meteen hebben overgemaakt. 


Met de komst van de terugdraaiende teller is het logisch dat je die grote batterij op wielen inzet om je energiebehoeften deels op te vangen. Je wagen staat vaak stil, kan opgeladen worden met zonne-energie en kan 's avonds of zelfs meerdere dagen je woning van stroom voorzien (de thuisbatterij is gemiddeld 5 à 10 kWh groot, die van een EV gauw 78 kWh). Waar staan we nu? Wel, blijkt dat de Vlaamse eis overeenstemt met de Duitse, waar het laadpunt ondertussen gehomologeerd is. Speciaal voor de Duitse markt is een apart bidirectioneel laadpunt ontwikkeld om er gehomologeerd te geraken (lees: begrenzing op 5 kWh voor ontlading). Omdat de Vlaamse markt net hetzelfde eist, wordt het Duitse dossier als vertrekbasis genomen. En dan zou het weleens snel kunnen gaan. We beweren dat wel met enige voorzichtigheid, maar men is hoopvol en verwacht tegen de lente eindelijk een doorbraak. Dat zou goed zijn qua timing, want dan staat de zon al veel gunstiger voor een topproductie en kunnen we het bidirectionele verhaal als oplossing voor een grotere onafhankelijkheid van het net meer in de verf zetten. Ergens vermoeden we echter dat de netbeheerder het mindere gebruik van het net op een of andere manier toch nog steeds zal willen aanrekenen. We zien wel. Hoe dan ook, we blijven jullie daarom oproepen om de kabinetten van de betrokken ministers Vanderstraeten en Demir te blijven vragen naar een statusupdate. Toen we in contact waren met de woordvoerder van Vanderstraeten zei die letterlijk dat er 'nog geen wagens zijn die bidirectioneel kunnen laden'. Nissan is er al tien jaar mee bezig met de LEAF. En wetende dat het MEB-platform van de VW-groep (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) het binnenkort aanbiedt, net als Hyundai, Kia, Renault (zijn ermee bezig), Volvo en Polestar, dan is het niet zomaar een technologie die je aan de kant zet in je beleid. Je gaat daar als overheid toch een antwoord op moeten bieden of je loopt weer hopeloos achter op de feiten. 


Om maar te zeggen dat het (nog) geen prioriteit is bij de ministers, terwijl we in dit dure energieklimaat met een hangende kernuitstap net oplossingen willen aanreiken! 


Maar we willen positief blijven en met jullie ondersteuning, met jullie hulp om dit onder de aandacht te houden, gaat het lukken, daar zijn we van overtuigd. Geef het tijd, maar laat het niet los. Keep us posted.


Knaldrang


We kijken samen met jullie uit naar een enorm boeiend 2022, met weer een mooie groei van lage-emissiewagens, dalende prijzen van die wagens, nieuwe modellen, nieuwe technologieën en oplossingen om in onze energiebehoeften te voorzien, maar dan op een duurzame manier, met minder impact op klimaat en omgeving. Houd onze activiteiten in de gaten en spread the word!