Op naar het vierde

4 december, 3 jaar Watt's Next. Wanneer ik het hier typ en herlees, kan ik het moeilijk geloven. Het lijkt alsof ik de afgelopen drie jaar veel langer heb beleefd. Zoveel is er veranderd, zoveel is er gebeurd en zoveel staat er ons nog te (ver)wachten. Dat mijn baard plots grijzer is geworden, zal ongetwijfeld met de gejaagdheid van die jaren te maken gehad hebben, maar vooral ook met alle kennis die er op de weg naar die drie jaar is opgedaan (gun me dat maar even ;-) ).

De energietransitie in het algemeen en de ontwikkelingen in de EV-markt in het bijzonder, maken stevige sprongen en zullen dit decennium ongetwijfeld markeren als een keerpunt in de geschiedenis. Ik las onlangs in de krant dat wereldwijd 1/5 verkochte wagens volledig elektrisch is. Had me dat 10 jaar geleden gezegd, ik zou het moeilijk geloofd hebben. 

Van 160 km in 2014 ...

10 jaar geleden kocht ik mijn eerste volledig elektrische wagen, een Renault Zoë. Enerzijds vanuit de insteek niet meer te willen bijdragen aan extra emissies, anderzijds vanuit de insteek anderen te inspireren met die stoutmoedige stap. Stoutmoedig omdat mijn eerste wagen een piepkleine batterij had met een reële actieradius van een 160 km in de zomer. Stoutmoedig omdat er toen maar weinig elektrische wagens rondreden en de Zoë nog niet kon rekenen op een uitgebreide laadinfrastructuur. Stoutmoedig omdat het haast letterlijk een eeuwigheid had geduurd alvorens het opnieuw mogelijk was, met nieuwe batterijtechnologie, maar zonder enige projectie op waar we met elektrische wagens tien jaar later zouden staan. Dat laatste was ook de insteek van heel wat Europese autofabrikanten die de technologie lange tijd stiefmoederlijk hadden behandeld.

... naar een ongekende toename van innovatie en technologie

En toch. En toch zijn we tien jaar later in een andere wereld aan het wakker worden. Ik had het eerlijk gezegd in mijn stoutste dromen niet durven dromen, misschien net omwille van voorgaande. Ja, er was dat ene bedrijf Tesla in de VS. Renault had een EV, Nissan had een EV. Er waren nog enkele merken, maar die zijn hier niet het vermelden waard. Maar het was de eerste vijf jaar na mijn aankoop toch redelijk stil. Er kwam een nieuwe Nissan Leaf, de Model 3 was aangekondigd, Zoë reed nog steeds. Audi introduceerde de eerste eTron, Mercedes de EQ-reeks met hun eerste model. Voorts was het toen toch nog vooral ronken op het autosalon anno 2019, ook al waren er wel al wat meer PHEV op de markt.

Maar dan. Ondanks corona en een gevoel van stilstand, is het plots ontzettend snel gegaan en mag je gerust zeggen dat het toen ontploft is in het EV- en laadpaalwereldje.  De opkomst van Polestar als nieuwkomer en baanbrekende prestaties, de opkomst van vernieuwende laadpalen, de opkomst van Chinese merken die al heel wat kennis hadden opgebouwd, nieuwe onderzoeksafdelingen, nieuwe integraties, nieuwe opslagtechnologieën, het zijn toch vooral zaken die het huidige decennium kenmerken. En ondanks het feit dat we nog maar aan het begin van dit decennium staan, zijn het toch die laatste drie jaar die voor markante kenteringen en ontwikkelingen hebben gezorgd. 

So what's next?

Dat doet je toch uitkijken naar de volgende jaren? Zal bidirectioneel mainstream worden? Ik denk het wel. Zal de natriumbatterij met verhoogde energiedichtheid een doorbraak kennen? Ongetwijfeld, net zoals de solid-statebatterij. Zal de elektrische wagen goedkoper worden? Met voorgaande in het achterhoofd? Zeker. 

Watt's Next maakt het sinds het begin van dit decennium actief mee en sleutelt mee aan de weg die voor ons ligt. Bidirectioneel is niet langer een fait divers waar geen enkele minister van op de hoogte was of waar de netleverancier nog niet mee bezig was. Hoe hard we daarvoor geknokt hebben, maar dankzij de juiste contacten en zielsverwanten er toch mee vorm aan hebben kunnen geven in ons complexe landje. 

We hebben snel genoeg geleerd dat het elektrisch rijden meer is dan rijden. Het is een beleving die thuis start, thuis of op kantoor, waar er zoveel met energie gebeurt en je dus best de wagen mee integreert in dat verhaal. De wagen is geen aanhangsel, maar maakt deel uit van dat ecosysteem, van de energiecyclus waar je dagelijks aan sleutelt. Hetzelfde geldt voor bedrijven die manieren zoeken om energie te besparen, te produceren en op te slaan. 

Gear up

We willen daarin een partner blijven en mee uitzoeken wat de beste oplossing in eender welke context is, zij het betreffende de omgang met energie, als de juiste laadoplossing voor de situatie van de klant. Dat is immers voor elke klant anders en daar moeten we onze tijd voor nemen. We blijven voorts investeren in nieuwe systemen die de klantervaring aanhoudend verbeteren, die ondersteuning naadloos maken en die de eindklant het gevoel geven geen nummer te zijn. 

Net daarom zijn er dit jaar ook belangrijke mensen bijgekomen, vennoten die mee het pad effenen om bepaalde doelen en missies waar te maken. Je kan veel als persoon, maar niet alles, daarom ook dat die extra ondersteuning nodig was. Dankzij de inzichten van het nieuwe team, hebben we als bedrijf dit jaar al heel wat sprongen gemaakt en daar kan ik alleen maar blij om zijn. 

Het is uitkijken naar 2024, naar de waardevolle partnerships die in de pipeline zitten, naar de hartelijke contacten en nieuwe inzichten die onze kennis verrijken en de dienstverlening aanhoudend verscherpen. 

Het voordeel van een verjaardag op het einde van het jaar te vieren, is dat ik de gelegenheid steeds kan aangrijpen om je het allerbeste toe te wensen voor het nieuwe jaar. Onderneem, verken en durf. Steek op en deel kennis. Omarm en versterk. Blijf jezelf. 

Maak er een mooi jaar van en geniet van de komende feestdagen,

Tim

christmas village wallpaper

Ondernemen van brein naar ziel